Knastaksel

Skarp knastaksel

Når der skal vælges knastaksel gælder det generelt at den effekt du får i toppen, den må du afgive i bunden. Man kan faktisk sige at motoren har f.eks. 6.000 o/m hvor der er moment og effekt at arbejde med. Det er for en standart motor f.eks fra 800 til 6.800 o/m. Når der så monteres en hidsigere knast, flyttes omdrejningsområdet til f.eks. 2.300 til 7.500 o/m. Der er altså ikke så meget liv i motoren under 2.300 o/m, men det at motoren nu kan trække op til 7.500 o/m giver jo flere HK, det så vi i formlen HK = forbrændingskraft x omdrejninger.

På nogle biler kan knasten udskiftes uden afmontering af topstykket. Huske nemlig at det er måske nemmere at tage hele motoren ud i stedet for at skifte toppakning og så skal køre "pænt" de første 500 km (det er jo ikke lige det man har lyst til). Når du skifter knastaksel skal du 1) kontrollere at fjedrene og knastfølgere kan klare det øgede løft. 2) stille ventiler. 3) skifte tandrem/kæde. 4) huske at smøre knasten/lejer godt inden montering.

Det er muligt at checke om knasten er for skarp til motoren ved at øge ventilspillerummet, således at knastløftet ikke bliver så stort (ventilerne begynder godt nok at klapre). Hvis motoren begynder at gå bedre er det sandsynligt at løftet på knasten er for stort. Husk ! tørn motoren med hånden (uden tændrør) for at se om der er plads til ventiler og om alt går som det skal. Motoren må ikke på noget tidspunkt gå stramt !! Kør motoren forsigtigt (ikke for mange o/m) de første kilometer så knasten kan blive slidt til