Knastaksel

Skarp knastaksel

Når du vælger at skifte til en skarp knast er det ofte for at få effekt i toppen af omdrejningsfeltet, dette påvirker ofte mindre effekt i bunden. En motor har ofte et arbejdsområde på omkring 6000 omdrejninger. Det kan være f.eks. fra 900 omdr. til 6900 omdr. Ved montering af en skarp knast kan arbejdsområdet flyttes til eks. 2000-8000 omdr. Her vil du så med en meget skarp knast få en dårlig tomgang pga. den ustabile fyldning af cylinderen og en dårlige trækkræft under 2000 omdr. Men ved høje omdrejninger vil fyldningen af cylinderen være større og du vil få mere effekt. Hestekræfter er forbrændningstryk X omdrejninger pr. min. 

Mange motore er idag udstyret med overlæggende knastaksler som gør at du kan skifte knastaksler meget nemt og hurtig. Der kan være nogle tilfælde hvor det kan være det nemmeste blot at pille motoren ud af bilen. Undersøg inden hvordan du afmontere knastaksler på din bil. 

Hvis du skifter til meget skarpe knaster med højt løft skal du checke at ventilfjeder og ventilløftere kan følge med til det højere løft. Justering af ventilspillerum skal man altid sørge for ved ved skift af knastaksel. Sæt altid en ny kæde eller tandrem på. Knastakslen må ikke sætte i "tør" - dvs. at den skal have godt med motorolie på lejeoverfaldene. Inden du starter motoren skal du dreje motoren rundt nogle omgange med en skraller nøgle. - Husk dette skal gøres uden der er monteret tændrør, så du kan kontrollere der er nok plads til ventiler osv. Når du drejer motoren skal den gå meget let. Giv motoren og knastakslen lidt tid til at "slide/passse" sig til hindanden.

Sort by
Display per page

LS2 - Knastaksel

Skarp knast til LS2 motor
kr 3.375,00 (DKK)