Drivlinje

Svinghjul, Racer kobling & sportskobling 

Svinghjul og kobling har bla. den funktion at skulle overføre motorens effekt fra krumtappen/svinghjul til koblingspladen som er forbindelsen til gearkassen via højgearsakslen. På svinghjulet er der monteret en startkrans med "tænder" som startmotoren går i indgreb med ved aktivering af startmotoren. Svinghjulet afleder også en vis mængde varme mellem indkobling og udkobling. Kører du eks. drift skal der afledes meget varme. Jo tungere svinghjul du har, jo mere stabilt går motoren i tomgang og jo nemmere er igangsætning. Men får du et let svinghjul i motoren monteret kan det være sværere at igangsætte bilen, da der ingen masse er til at holde omrejninger på motoren. Dog får du mere omdrejningsvillighed og mere effekt, da motoren ikke skal trække svinghjulet op i hastighed. 

Koblingspladen er den som er forbundet med gearkassen gennem højgearsakslen. Den sidder klemt fast mellem svinghjul og trykfod. Trykfoden er den der aktiveres med koblingspedalen, når denne aktiveres letter den trykket og giver plads til at koblingspladen ikke følger med svinghjul og trykfod rundt. - Hermed udkobling og du holder stille eller kan skifte gear. 

En sports/racer -koblingsplade kan være belagt med organisk matriale, blandet med sintermetal eller ren sintermetal. Ren sintermetal gør at du får en hård tilkobling (ON/OFF). Men kan holde mere effekt. 

Effekten, der kan føres igennem systemet, er en blanding af diameteren på koblingsskiven, trykket fra trykfoden og belægningstypen. 

Hvad der får en kobling til at glide er momentet der tilføres fra motoren. Drejningsmomentet er en betegenlse for hvor meget motoren vrider/trykker. Der er forskel på hvor meget en original kobling kan klare, nogle kan klare meget lidt, andre meget effekt forøgelse. Spørg her andre der har tunet netop din type motor. 

Flerpladet kobling er også en mulighed, men disse er meget omkostningsfulde. De ligger ofte omkring 10.000kr+

Herunder finder du nogle af de koblinger vi forhandler. Vi kan skaffe racerkoblinger til næsten alle bilmærker og modeller. Du er sikker på at få en kobling i højeste kvaliet, når du køber ved Qualitec.dk Ofte kan du vælge mellem en zintermetal kobling eller en organisk kobling med zintermetal i. Den mest effektive racerkobling er en zintermetal kobling men den tager også "hårdt" ved og du kan ikke koble "blødt" til. Der er en organisk kobling mere blid. Kan du ikke finde en til din model kan du altid kontakte os og vi hjælper med at finde den til dig. 

Sorter efter

Lock nut 7/8" -14

Right
23,62 (DKK) inkl. moms

Lock nut 7/8" -14

Left
23,62 (DKK) inkl. moms

Lock nut M10x1,25

Left
15,75 (DKK) inkl. moms

Lock nut M10x1,25

Right
15,75 (DKK) inkl. moms

Lock nut M12x1,25

Left
18,90 (DKK) inkl. moms

Lock nut M12x1,5

Left
18,90 (DKK) inkl. moms

Lock nut M12x1,5

VS125
Right
18,90 (DKK) inkl. moms

Lock nut M12x1,75

Right
19,69 (DKK) inkl. moms

Lock nut M12x1,75

Left
19,69 (DKK) inkl. moms

Lock nut M14x2

Left
19,69 (DKK) inkl. moms

Lock nut M14x2

Right
19,69 (DKK) inkl. moms

Lock nut M18x1,5

Right
25,20 (DKK) inkl. moms

Lock nut M20x1,5

Right
26,78 (DKK) inkl. moms

Lock nut M20x1,5

Left
27,56 (DKK) inkl. moms

Lock nut M22x1,5

Left
55,12 (DKK) inkl. moms

Lock nut M22x1,5

Right
55,12 (DKK) inkl. moms

Lock nut M6x1

Right
9,45 (DKK) inkl. moms

Lock nut M6x1

Left
9,45 (DKK) inkl. moms

Lock nut M8x1,25

Left
9,45 (DKK) inkl. moms

Lock nut M8x1,25

Right
9,45 (DKK) inkl. moms
Filters Close