2.0 TFSI tuning guide

Guide til 2.0 TFSI tuning 

Er du så heldig at have en bil med 2.0 TFSI motor kan du godt begynde at glæde dig. Hvis du ønsker at tune den ud over en alm. chiptuning er der rigtig gode muligheder for at få massere af effekt. Vi har lavet en guide så du ved hvad du skal bruge og hvordan du får mest effekt for færrest penge. Du kan ved nogle rimelig simple indgreb opnå stor effektforøgelse.

Sådan kan vi bedst hjælpe dig !

- Mange vil gerne vide om de har alle de dele de skal bruge for at sætte en ny turbo på deres bil, hvis du er i tvivl kan du gøre følgende:
- Lav et logind på hjemmesiden - Så du er oprettet som kunde
- Alle de vare du forventer at skulle bruge eller er i tvivl om ligger du i varekurven.
- Send en mail til mig -  Jeg kan se de dele du har i varekurven samt tilføje dele hvis du mangler noget.  

Bosch MED9 ECU som er motorstyringen på TFSI motor grundlæggende bygget på samme struktur som ME7 ECU som er i de ældre 1.8T motore. Den store forskel er at TFSI køre med direkte indsprøjdning (GDI), hvor indsprøtningen af benzinen kommer direkte ind i cylinderen med 110 bar. På den ældre 1.8T motor er dyserne placeret inden ventilerne (i manifolden) så luft og benzin bliver blandet inden det kommer ind i cylinderen. Fordelen ved direkte indspøjtning er at der er mindre chance for tændingsbanken, lavere emminsion (forurening). Dermed kan der kan tillades højere kompressionsforhold og højere forbrændingstempratur. Dette gør at TFSI motoren er en af de bedste motore i verden for en tunet gadebil.
De første TFSI motoren blev brugt i Audi A3 fra 2003 og Golf R. 

TFSI motoren er bygget med 2 forskellige turboladere, K03 som har en max effekt på 300 hk. samt en K04 som kan bruges op til 400 hk.

VW, Audi, Skoda og Seat er basalt bygget på samme komponenter med effekt fra 180-270hk. 

AXX = K03 turbo  Audi A3, VW Golf 2003-04

BWA = K03 turbo  Audi, Seat, Skoda, VW 2004+

BYD = K04 turbo  VW ED30 & Pirelli edition Golf GTI

BWJ = K04 turbo Seat Leon Cupra, K1 and Cupra R

BHZ = k04 turbo  early Audi S3

CDL = k04 vary HP versions found in the Audi S3, Golf R and Golf ED35

(Knastaksler, Stempler, Plejlstænger og dyser er forskellige fra de forskellige motorkoder)

TFSi K03 turbo-opsætning, AXX BWA motor kan tunes op til følgende:

  • Stage 1 custom remap             230-250 hp        290-310 lbft 
  • Stage 1+ custom remap           255-260 hp        335-350 lbft
  • Stage 2  custom remap            265-275 hp        315-330 lbft
  • Stage 2+ custom remap           275-290 hp        355-360 lbft
  • Stage 3  custom remap            330-350 hp        350-370 lbft

Hardware opgraderinger til de forskellige ECU-tuninger

  1. Stage 1 =  Kan bruges til alle harware ændringer så længe benzinpumpe og katalysator er orginal.
  2. Stage 1+= 3" downpipe, opgraderet luftfilter 
  3. Stage 2  = IC – Intake – 3" downpipe med komplet performance udstødning
  4. Stage 2+= Benzinpumpe – IC – Intake – 3" downpipe med komplet performance udst.
  5. Stage 3 = Stage2+ upgrade dele samt K04 turbo og S3 dyser og RS4 pressure valve (079 130 757)
  6. Stage 4 = Med upgradret plejlstænger kan motoren holde til mere effekt.

TFSi K04 turbo-opsætning, BYD BWJ BHZ CDL motor kan tunes op til følgende:

  • Stage 1 custom remap             285-305 hp        290-320 lbft 
  • Stage 1+ custom remap           310-325 hp        340-360 lbft
  • Stage 2  custom remap            315-330 hp        320-335 lbft
  • Stage 2+ custom remap           355-370 hp        365-385 lbft
  • Stage 3  custom remap            385-425 hp        390-400 lbft

Hardware opgraderinger til de forskellige ECU-tuninger

  1. Stage 1 =  Kan bruges til alle harware ændringer så længe benzinpumpe og katalysator er orginal.
  2. Stage 1+= 3" downpipe, upgrade benzinpumpe, luftfilter
  3. Stage 2  = IC – Intake – 3" downpipe med komplet performance udstødning
  4. Stage 2+= Benzinpumpe – IC – Intake – 3" downpipe med komplet performance udst. RS4 pressure valve.
  5. Stage 3 = Stage2+ upgrade dele samt K04 turbo og S3 dyser og RS4 pressure valve samt en 155bars pressure valve og vand/methanolindsprøjtning.

Dele der kan være defekte og giver knap så gode resultater og mistet effekt. 

Blow off ventilen der sidder på turboladeren kan være defekt, når de er de fiser overtrykket tilbage i turboladeren og motoren mister effekt. Den bedste ventil du kan montere og holder til mest ladetryk er 06F145710G.

06F145710G - Stærk blow off ventil til TFSI 

I PCV (krumtaphusudluftningen) sidder der en envejsventil som bliver dårlige, den seneste og kraftigeste er 06F129101R, dog anbefaler vi at montere en Catch tank som oliedampene ikke kommer ind i motoren igen. 

Under meget hår belastning bliver en 5w30 motorolie meget tynd, motoren kan begynde at bruge olie når den bliver varm og presset, derfor kan du med fordel skifte til en 5w40 motorolie. 

For at opnå maks effekt på rullefeltet skal du bruge V-power, 99 oktan !

Montering af Cupra turbolader 

Med en turbolader fra en Cupra der std. har 241 hk. kan du opnå hele op til 350+ hk. det er enda helt uden at udstkife indmad i motoren. Turboladeren passer direkte over på de fleste TFSI motor og derfor er det et simpelt indgreb. Vi kan også levere upgrade turbolader fra TurboZentrum som kan levere op til 550hk. 

Se Cupra K04 TFSI turbo her

Turbozentrum Cupra upgrade 550hk.

 

Bemærk at "blow off ventilen" er monteret i forenden af motorrummet og ikke ind i selve turboen når det er en K04 turbo. Du kan evt. bruge en silikone T-stykke til montering af ventilen. 

 


Udstødning & 3" TFSI downpipe

En downpipe kan du montere ligegyldig om du har monteret en ny og større K04 turbolader eller ej. Du får helt sikkert heste kræfter ud af at montere en rustfri downpipe. Vi har lavet det muligt at bestille TFSI downpipe med og uden racerkatalysator, dvs. hvis du ikke ønsker at køre med katalysator kan du bestille den uden. Hvis du ønsker at have en rigtig god racerkat på, kan vi montere den for dig inden du modtager din downpipe, så montering er meget nemt for dig. Det er også vigtig at få en ny sportsudstødning på med gennemstrømningspotter og større rørdimension. Vi kan varmt anbefale udstødning af Simons som er rustfri og i utrolig god kvalitet samt giver en rigtig fin lyd. 

Se 2.0 TFSI downpipe her - Forrør til tværstillet motor

FSI downpipe - Førrør til langsliggende motor

Ny model TFSI / FSI - Forrør til VW Golf 7 GTI / SEAT LEON CUPRA 5F / Skoda Octavia RS 5E / SKODA SUPERB 4x4 2.0 TSI

Simons catback udstødningssystem - Udstødning til TFSI fra Simons i højeste kvalitet - Men til den rigtige pris


Intercooler til 2.0T FSI biler

Det er meget vigtigt at få kølet den luft der kommer ind i motoren efter du har tunet bilen, det kan enda være en fordel selv om det er en helt orginal bil. Der er forskellige muligheder for montering af intercooler på din TFSI motor, du ser herunder. Selv om du vælger den store model intercooler sidder den ikke så den er synlig for evt. politi, derfor kan du nemt opnå fantastisk køling uden at det giver unødig opmærksomhed. 

Stor intercooler til TFSI

Dobbel intercooler kit - TFSI

OEM S3 intercooler


Performance intake med sportsluftfilter

Få flere hk. ud af din FSI motor med en anden intake / indsugningsrør. Der er forskellige typer til hvilken bil du skal tune. Men herunder finder du en indsugningsrør der kan bruges til de fleste med en smule tilpasning. Det er en 2.75" indsugningsrør der sagtens flower op til 400 hk. Ønsker du at få speciallavet en indsugning for 100% optimal flow kan vi også specialfremstille sådan en med rustfri rør - Giver et super lækkert finish. 

TFSI intake / indsugningsrør 

K&N universal luftfilter

Reduktion mellem indsugningsrør og turbo


TFSI FSI TSI - Blow off ventil

Vil du have noget mere lyd ud af din Audi, Skoda, Seat eller VW kan du med en simpel montering af blow off ventil / flange få noget mere lyd ud af motoren. Det er en billig løsning i super god kvalitet. Flangen sættes blot imellem den orginale blow off ventil og flangen, så den lufter ud i det fri. Der medfølger bolte til montering. Husk at vælge den korrekte flange til der passer til din bil. Vi anbefaler at kikke på den orginale ventil og vurdere om flangen passer. 

TFSI FSI TSI blow off ventil - Giver super lyd og nem monternig

Ure til bilen - Alt i ure til ladetryk og tempratur

Adaptor til ladetryk - Udtag for ladetryksviser i instrumenteringen

 

 

High flow flange uden Noise cancelling 

Med denne flange får du et højere flow ud af turboladeren. Der sidder ikke "noise cancelling" delen i denne flange. 

High flow flange - Uden Noice cancelling 

Højtryks benzinpumpe til TFSI

Ved hård tuning skal din højtrykspumpe upgraderes. Der kan du købe et upgrade kit til den hvor du skifter indmaden i den. 

TFSI benzinpumpe upgrade kit


Benzindyser fra Audi S3

Når motoren får noget mere luft skal den også have noget mere benzin. Du kan bruge orginal Audi S3 dyser som kan levere op til ca. 500 hk. med upgrade benzinpumpe. 

Se Audi S3 benzindyser 


Montering af catch can

Det kan være en fordel at montere en Catch tank for at dampene fra krumtapshuset ikke kommer ind i indsugningen og derned sænker oktantallet.

TFSI catch cut off - Med denne flange kan du lukke af for pcv 

Se TSI Catch Can

TFSI Catch tank - Rigtig fin model med fittings, slanger osv. 

TFSI Chiptuning

Efter du har monteret delene eller nogle af delene er det nødvendig at få chiptunet bilen - Altså få justeret motorstyringen til de ændringer du har lavet. Hvis du ikke har monteret nogle af delene og blot ønsker at få optimeret din std. TFSI motor kan vi også hjælpe med det. Du skal blot kontakte os. 

TFIS chiptuning - Billig obd-tuning med rullefelt i højeste kvalitet

 

TFSI motorblok

Det mest almindelige motornumme 06F. De fleste 2.0T blokke er udskiftelige. Der kan dog være små forskelle mellem blokke som eks. termostathuse. Som en tommelfingerregel er den bedste måde at sikre en problemfri opbygning på at starte med den samme blokkode, som din bil oprindeligt kom med. Op til 350hk. er Std. hovedebolte og topbolte okay - Over 350hk. anbefales ARP. Dog bemærk at OEM bolte er stærkbolte og skal udskiftes hvis du har adskildt motoren.  

Som de fleste VAG motorer er der 5 hovedelejeoverfald med 2 bolte. Miderste leje holder også krumtappen i center (Trust washers).

Hovedelejer til TFSI - Racer lejer til krumtapen fra ACL - Modståd bedre krumtappens vridninger

ARP topbolte - Head stud bolts til TFSI motoren. 

ARP main stud TFSI - ARP bolte til hovedelejer

Distanceskive TFSI - Trust washers 

Motordele reservedel TFSI - Til renovering af motor der ikke skal tunes meget

 

Alle 2.0T FSI krumtappe har et slag på 92.8mm og er alle smedet.

På krumtapakslen et triggerhjul, som bruges til krumtapspositionsføleren til motoromdrejninger. Det er meget vigtigt, at triggerhjulet ikke bliver bøjet, da det vil påvirke aftastning af krumtapsignalet. Hvis triggerhjulet fjernes af en eller anden grund, skal det udskiftes (engangsbrug). Boltene, der fastgør triggerhjulet til krumtapakslen, er også engangsbrug. TFSI motoren har samme svage punkt som den gamle 1.8T motor, nederst tandremshjul kan gå løs, herfor anbefaler vi at skifte til ARP bolte. 
De fleste 2.0T FSI krumtapaksler er udskiftelige undtagen B7 Audi A4 Quattro med automatisk transmission.

ARP bolte til remhjul - ARP levere stærke bolte til mange motortyper. 

 

Alle 2.0t FSI plejlstænger er 144mm. center til center og Big end bore er 24,9mm. Lejets brede er vigtig da kædetrukket motore (GEN 2/3) er mindre. Krydspindsdiameteren variere mellem forskellige motorkoder fra 20mm-23mm. Den mest typiske er 20mm.

350+ HP
Skal du lave en motor med 350 hk eller derover anbefaler vi at skifte plejlstængerne som minimum. Du kan ofte beholde de originale stempler hvis cylindervæge og stemplerne er i god stand. Har motoren kørt mange km. kan cylinderen være blevet oval og det anbefales at sætte nye stempler i overstørrelse i med en opboring af cylinderen. Originale plejlstænger bøjer typisk da de er lavet for tynde i godset samt at de ikke er lavet i rigtig god stål som eks. nederstående.

Plejlstænger og plejllejer fra 1.8T motoren kan bruges (Skal bruges sammen, lejer og plejlstænger)

Plejlstænger TSI, FSI, TFSI - Kvalitets plejlstænger til billige priser

K1 Plejlstænger - Mærkevare fra K1 

Plejlstangslejer TFSI - ACL plejlstangslejer til TFSI

 

De fleste 2.0T FSI stempler er smedet, men er stadig ikke så robuste som aftermarkedet smedet stempler - Eks. JE & Wiseco stempler

Std. cylinder bore er 82,5mm. - typisk kompressionsforhold varierer fra 9,5:1 til over 10,0 afhængigt af motorkode.

Vi har arbejdet meget med VAG motor og kan derfor hjælpe med de stempler du ønsker og opfylder de krav der stilles til din ombygning. Du kan eks. få:

Stempler efter ønsket boring, kompressionsforhold.

Keramisk coating på overfladen af stemplet - Varmen afvises fra stemplet og bliver i forbrændingen. 

Anti-friktion coating på siderne af stemplerne. Giver ekstra levetid på stemplerne. 

Upgraderet krydspind - Som kan fåes i letvægt eller ekstra tykkelse til turbomotor. 

Lateral gas port - Sikre overlegen stempelringstætning ved at øge gastrykket bag stempelringene. Anbefales kun til racermotor, da gasportene hurtigt kan blive tilstoppet. Slider også ekstra på stempelringene. 

Smedet stempler - Finder du ikke dem der passer til din motor er du meget velkommen til at skrive til os. 

 

Race engine kit  

Da nogle TFSI motorer kan have problemer med olieforbrug skal der ofte et sæt nye stempler til. Dette kan vi selvfølige hjælpe med hvis du ser på linket herover. Men vi har også lavet et Race engine kit hvor du eks. får nye stempler, lejer og H-profil plejlstænger - Så er motoren klar til flere hk. hvis du skulle ønske det. 

Race engine kit - Find kit til din motor