Motordele

Motordele

Motorblokken skal skabe en solid bund for krumtap, plejlstænger og stempler samt sørge for ordentlig køling af cylinderen. Krumtappen bestemmer slaglængden via afstanden fra hovedlejecenter til plejlstangslejecenter. Plejlstang og krumtap er lavet af støbejern og stemplet er lave af en speciel aluminiumslegering. Hvis du har planer om at din motor skal over 8.000 o/m, kræver det en stål krumtap, også kaldet en smedet krumtap. En støbejerns krumtap kan ikke klare de store centrifugalkræfter ved højere omdrejninger og vil i værste tilfælde springe/smadre. En mulighed for at styrke eksisterende støbejerns krumtappen, er at bestråle den med hagl (op til 50% stærkere) eller Tuftridning (op til 90% stærkere). Skal motoren op omkring og over disse omdrejninger, så skal du have krumtap og svinghjul afbalancerede.

Motorblokken kan der gås til, i to omgange. I første omgang skal blokken have kontrolleret tolerancerne. De bevægelige dele vejes og lettes for overflødigt materiale. Hvis du skal tune motoren mere end 100% skal krumtap, svinghjul og kobling afbalanceres. Afbalanceringen foretages af et motorrenoverings firma, samme firma kan også foretage renovering af cylindre og lejesøler hvis dette er nødvendigt. For at kontrollere tolerancerne, skal motoren adskilles så du kun har motorblokken med krumtap, plejlstænger og stempler tilbage. Sørg for at der er fri arbejdsplade omkring motorblokken, og at der er forholdsvis rent. Alle dele du herefter afmontere må ikke blandes og skal monteres sammen igen når du er færdig. Se hvordan du afmontere resten af blokken i reparationshåndbogen. Følgende tolerancer skal som minimum kontrolleres, stempelringe, cylinder, plejlstangslejer og krumtapslejer. Fremgangsmåden er beskrevet i reparationshåndbogen. Opmålingen af lejerne kræver specialet måleværktøj (en mikrometerskrue). Kontroller at cylindrene ikke er ovale, det kan kontrolleres via en tre punktsmåling. Kontroller også at der ikke er en kant i toppen af cylinderen efter slidtage fra stempelringene.

Hvis du har lidt mere at arbejde med, så er der stor effekt at hente ved en volumen forøgelse, det kan enten gøres ved opboring eller ved at forlænge slaglængden. Når du øger boringen giver det et bedre drejningsmoment over hele omdrejningskurven. Når du øger slaglængden giver det bedre moment i bunden af omdrejningskurven. Ved forøgelse af slaglængden, vil stempelhastigheden også stige. Stempelhastigheden må dog ikke overstige 20 m/sek, da olien mister sine smøreegenskaber omkring disse stempelhastigheder.

Stempelhastighed (m/sek) = slaglængde x 2 x o/m / 60.000

Her finder du alt i motordele til biler online. Vi har altid et godt bud til dig, og finder du ikke hvad du søger, er du meget velkommen til at skrive til os, så skaffer vi det gerne hjem til dig. Nedenfor ser du alle motordele til biler her på webshoppen.

Sort by
Display per page

1.8T motor - Race engine 500HP+

Racermotor til VAG 1.8T samlet
kr 17.995,00 (DKK) kr 16.995,00 (DKK)

Elektronisk vandpumpe til kølersystem - 12V

Flow 80 liter pr. min.
kr 2.495,00 (DKK) kr 2.195,00 (DKK)

Flydende pakning

Her får du flydende pakning til bla. motor, gearkasse og bagtøj.
kr 87,50 (DKK)

TFSI - Reservelde / Motordele

Topbolte, lejer, bolte til svinghjul, remskivebolte.
Fra kr 75,00 (DKK)