BMW tuning - Guide til tuning af BMW M50 motor

BMW tuning - Din guide til tuning af BMW M50/M52 motor

Herunder finder du en guide til tuning af BMW M50, M52 og M54 motor. Det er en guide hvor der bliver gennemgået hvilke tuningsdele du skal bruge og hvilke faldgrupper du skal være opmærksom på. Dog er du altid velkommen til at kontakte os hvis der er noget der skal rettes eller tilføjes. 

 

Sådan kan vi bedst hjælpe dig !

Mange vil gerne vide om de har alle de dele de skal bruge for at sætte en ny turbo på deres bil, hvis du er i tvivl kan du gøre følgende:

Lav et logind på hjemmesiden - Så du er oprettet som kunde

Alle de vare du forventer at skulle bruge eller er i tvivl om ligger du i varekurven.

Send en mail til mig med spørgsmål fra den mail du er oprettet med - Så kan jeg se de dele du har spørgsmål til eller se om du mangler noget, samt tilføje dele hvis jeg mener du mangler noget.  

 

Bestem dig for hvor mange hk. du vil have inden du går igang med tuning

Det er altid en god ide at bestmme sig for hvor mange heste kræfter man ønsker sig inden man går igang med at ombygge sin bil. Vil du eks. have 250 eller 350 hk. ? - Der kan være stor prisforskel på de to effekter og hvilke dele du skal bruge.

Det er især vigtig med M52 og M54 motoren at bestemme sig inden man går igang da de ikke er lige så holdbare som eks. M50 motoren. Jeg anbefaler max på 350 hk. på M54/M52 motoren da det er en alublok - Dette er med forstærket Athena toppakning og ARP-bolte på min. 2.5L motor. Dog skal det siges at andre har opnået effekt op 450 hk. med stempler og plejlstænger, du kan også være heldig at få samme resultat men vi kan desværre ikke anbefale det når der kan være risiko for at blokken revner. Bemærk at på M54 løber bolten på oliepumpen løs, hæft den med en svejser eller giv den en kørneprik. Gevindet i blokken på M52/M54 kan ikke holde til at blive spændt flere gange, gevindet vil blive rykket i stykker, derfor skal du bruge støttebolte fra eks. ARP. Krumtappen i M52/M54 er god og kan også bruges i en M50 motor til meget høj effekt. 

Herunder ser du at indsugningsmanifolden på en M52 til venstre og en M50 til højre. Der er meget mere flow i en M50 indsugning som du nemt kan sætte over på din M52 motor. Samt du kan også se en flowtest.
..............M50..........M52 
cyl 1.....284cfm.....188cfm 
cyl 2.....276cfm.....191cfm 
cyl 3.....288cfm.....201cfm 
cyl 4.....288cfm.....195cfm 
cyl 5.....276cfm.....194cfm 
cyl 6.....284cfm.....191cfm 

Vi har speciallavet indsugningsmanifold til BMW M50 motor. Den er lavet med ekstra godt flow med tragte inden i plenumkammeret. 

BMW indsugningsmanifold - High flow

En M50 motor med forstærket toppakning og bolte kan du gå efter 1.1 bars ladetryk uden problem, altså omkring 420 hk. M50 blokken er et rigtig godt og stabil valg da der er lavet effekt på over 1000 hk. på sådan en blok. Blokken er i støbejern.  

Valg af tuning - Kompressorkit eller turbokit

Du kan vælge mellem kompressor kit eller turbokit og der er utrolig mange meninger om hvad der er bedst og her får det lidt ord til dette. Et kompressor kit kan være et super godt valg hvis ikke du ønsker rigtig mange hk, de er typsik nemme at montere. Kompressoren bliver drevet af en rem og den tager selvfølgelig nogle HK. Fordelen kan så være at ladetrykket kommer længere nede i omdrejningerne. Men hvis man vil have noget der er nemt at montere og afmontere er det et rigtig fint valg. 
Et turbokit kan være noget mere omfattende at montere, der skal eks. laves/monteres: turbomanifold, turbo, downpipe, olietilgang og returløb til turbo, rør og rørføring osv. En turbo er dog drevet af udstødningsgasserne og varmen herfra, derfor vil effekten ved samme ladetryk som en kompressor være lidt højere. 
Skal du have mange hk. skal du gå efter et turbokit og moderat hk. som er nemt og billigt at montere skal det være et kompressor kit.



Herunder kikker nærmere på tuning med turbo:

Valg af turbomanifold

Du kan vælge mellem flere setup da vi har billige turbomanifold i støbejern hvor turboen er placeret under manifolden bagerst i motorrummet - Det er en fin manifold som er brugt til et utal af projekter. Det kan være en fordel at bruge en oliereturpumpe til turboladeren da den sidder meget lavt og derfor ikke så nemt kan komme af med olien fra turboen. Hvis du vil lave ekstra mange hk. og vil have en turbomanifold der har et ekstra godt flow kan du vælge en topmount manifold, den har T4 tilslutning til turbo og skal derfor bruge en stor turbolader. Når du montere en manifold anbefaler vi kraftigt at lave et beslag mellem flangen ved turboen og ind på motoren så den afstiver og forstærker manifolden så du undgår rystelser og derved flækker manifolden. Ved montering af ny turbomanifold anbefaler vi også at montere nye støttebolte og købbermøtriker så manifold og turbo ikke "ryster" sig løs ved kørsel eller race. 
Vi specialaver også turbomanifolde - Prisen ligger fra 6000 kr og op.

Topmount turbomanifold - M50 - Topmount manifolden er et rigtig godt valg. Passer godt med GT35 turbo.

Støbejernsturbomanifold - Kan være lidt sævre at montere da der ikke er så meget plads.

Oliereturpumpe - Skal bruge til støbejernsmanifolden.

Støttebolte & kobbermøtriker til udstødning & manifold

 

Turbolader - Vælg din turbo for stor !

Normalt vil mange anbefale at man får regnet og kikker på flow diagrammer for at bestemme hvilken turbo man skal bruge. Men problemet er at 99% af alle tilfælde vil du have flere hk. når du har opnår dit først mål. Så kan det være lidt agerlig at stå med en turbo der er for lille. Køre du eks. drift vil du også gerne have mange omdr. på motoren og effekt oppe i omdr. da det er der den laver mest røg. Ønsker du eks. 350 hk. vil jeg helt klart anbefale en T3/T4 turbo - Den kan levere 400 hk. og så har du mulighed for at skrue lidt op når de 350 hk ikke er nok længere. Til at holde varmen væk fra motorrummet anbefales det at sætte en turbohætte på turboladeren. Den holder varmen inde i turboen hvilket også giver hurtiger spolup på turboladeren. Køber du en turbo ved os har vi helt styr på hvilke fittings og olieslanger du skal bruge, vi guider dig igennem køb af dette. 

T3/T4 turbo til 400 hk. Denne turbo er rigtig god op til 400 hk. Den er med intern wastegate 

GT35 turbo til ca. 500 hk. - Passer rigtig godt til 2.5 liters motor der skal yde noget effekt

T70 med T3 flange op til 600 hk. - Stor turbolader som bruges til drift, 402 meter osv. 

Turbohætte - Turbojacket til turboladerens varmside.

Olieslanger - Kit med tilgangsslange og returløb

Vandtilkobling - Kit til montering af vandslanger for køling af turbolader

AN fittings - Lave selv tilslutning af olie og vandsystem til turbolader

 

Opbygning af Benzinsystem - Benzindyser og benzinpumpe

Det er vigtig at bygget et benzinsystem der kan levere masser af benzin, man må ikke lave et system der kun kan levere til eks. 105% af den mængde brændstof man skal bruge, så er der ikke meget der skal blive en smule slidt og dårligt inden det ikke kan være med. På langt de fleste BMW er der org. en intern benzinpumpe der kan levere til ca. 300 hk. Skal du lave flere hk anbefaler vi at du opgradere til en af vores 500 hk. benzinpumper. Benzinpumperne jeg nævner nede ved linket er utrolig nemme at montere, husk at købe flexbenzinslange til montering. 

Af benzindyser kan vi anbefale vores 668 cc. dyser som levere benzin nok til 120 hk. pr. stk. som giver ca. 720 hk. ved 6 stk. De er højohms dyser og kan derfor bruges til alle typer motorstyring. De er store og vil ofte gøre at motoren får en fed blanding i tomgang og ved dellast kørsel, derfor bruges de ofte til drift og motorsport. Skal du have nogle som kan bruges til gadekørsel kan du bruge 504 cc. dyser som levere nok til ca. 540 hk. Begge typer dyser passer direkte i org. BMW dysebro. 

Hvis du vil spare lidt på programmering / chiptuning af din BMW kan du evt. løse det ved at bruge en justerbar benzintryksregulator som justere benzintrykket kraftig op når der kommer ladetryk. Med den regulator der er linket til herunder kan trykket justeres op med 14 x tryk - Det er meget. 

Ved 500+ hk. anbefales det at bruge 10mm. benzinslanger

Benzinpumpe - Vælg mellem GSS340, GSS341, GSS342 eller intern benzinpumpe til 700hk.

Benzindyser - 668cc. hvis forurening til syn ikke er et krav der skal overholdes.

Benzinslange - Flex benzinslange til montering inde i tanken.

Prograssiv regulator - Justere benzintrykket kraftig op ved ladetryk

Justerbar benzintrykregulator - Til montering direkte i dysebro


Tændingssystem - Tændrør & tændspoler

BMW's orginal tændingsystem er rimlig fornuftig. Det kan sagtens bruges op til ca. 1 bars ladetryk, derefter er der mange som "banker" tændrørene sammen og derved har gnisten ikke så langt at springe og derfor ikke bliver blæst ud af tykket i cylinderkammeret. Dog anbefaler vi at skifte tændspolerne når man kommer derop, for jo større og kraftigere gnist ved tændrøret man har jo hurtigere og bedere kommer der gang i forbrændingen. Ved at skifte tændspoler vil man kunne midske muligheden for at der kommer ustabil tænding og forbrænding og dermed også tændingsbanken.
Husk også at skifte til kolde tændrør så der ikke kommer et "hotspot" på tændrøret som kan lave en pre-ignition som sætter gang i forbrændingen. 

Turbotændrør - Kolde tændrør til motor med ladetryk

AEM tændspoler - Rigtig hæftig tænding med RIGTIG god gnist

AEM COP - Tændspoler til montering direkte over tændrøret - Vi har også der ikke skal bruge CDI modulet

 

Toppakning og ARP topbolte - Op til 1.1 bars ladetryk

Du kan køre med ladetryk op til ca. 0.6 bars ladetryk på en standard motor. Du kan køre med 1,1 bars ladetryk på en standard motor med ARP topbolte og en skæreringstoppakning eller en Cometic ståltoppakning. Jeg er selv mest til skæreringstoppakninger da ståltoppakninger i nogle tilfælge kan blive utætte hvis blokken og topstykket ikke er 100% lige. Med Athena skæreringspakning kan du være heldig ikke at skulle plane blok og topstykke, dog anbefales det!
Nogle har også haft hæld med at køre mere ladetryk på deres motor uden at skifte mere, dette vil jeg dog ikke anbefale hvis ikke man er klar til at motoren kan gå istykker. 

ARP topbolte - Stærkere topbolte skal der til da de orginale strækker sig.

Cometic ståltoppakning - Det er ofte brugt at bruge mellem 2-3.5mm. ståltoppakninger. 

Wiseco ståltoppakning - Wiseco har lavet en super god 2mm. toppakning til BMW M50 til en kanon skarp pris ! 

Athena skæreringstoppakning - Ved valg af en 2mm. da den sænker kompressionsforholdet en smule.

 


Udstødning & Downpipe 

Der er ikke lavet komplette systemer som bare passer plug and play sammen. Vi vil dog fremstille en downpipe som passer sammen med Topmount manifold og GT35 turbo. Dette kommer på shoppen senere. Hvis ikke du selv vil bygge det kan vi specialfremstille et sæt som passer til din bil. Husk når du laver eks. downpipe er det vigtigt at give den powerwrap inden du montere den, det holder varmen inde i røret og holder motorrummet koldt.

BMW downpipe - Speciallavet downpipe til M50/M52 med topmount manifold

GT 35 flange - Vil du selv bygge din downpipe kan du bruge denne flange

Udstødning - Byg selv udstødning, mellempotter, potter, bagpotter.

Simons catback udstødning - Rigtig god rustfri udstødning til BMW til den rigtige pris

Rustfri rør - Hvis du selv bygger udstødning og forrør kan du bruge vores rustfri rør. 

Y-stykke - Bruge til at køre fra downpipe til orginal udstødning

Speciallavet udstødning - Vi bygger en udstødning der passer på din bil

Powerwrap - Det anbefales kraftigt at bryge powerwrap til at holde varmen ude af motorrummet.

 

 

Intercooler & intercoolerrør

Der er typisk god plads til at montere intercooler og føre intercoolerrør. Jeg vil anbefale en intercooler af en god størrelse. Vælg en der passer ca. til den effekt du skal køre med. Begge intercooler herunder kan relativt nemt tilpasses på BMW E36 og E46.

Intercooler til 400 hk. - Effektiv intercooler som er nem at placere på en BMW

Intercooler til 600 hk. - Super god intercooler som dog er lidt større og kræver noget mere plads. 

Silikoneslanger - Find alt hvad du skal bruge af silikone slanger 

Rustfri rør - Find billige rustfri rør til opbygning af intercooler rør 

Rustfri spændebånd - Rustfri spændebånd til at montere silikoneslanger

 

Indsuningsslange & luftfilter

Turboladeren skal have luft gennem et silikonerør og et luftfilter. Jeg kan anbefale en 90 graders silikonebøjning ved turboladeren hvor du derpå montere et luftfilter. Hvis du vælger en T3/T4 turbo skal du bruge en 3" tilslutning og med GT35 og T70 turbo skal du bruge 4" luftfilter og silikoneslange. 

Silikoneslanger - Find silikoneslanger i forskellige størrelser 

Luftfilter - KN luftfilter, HKS luftfilter & Apexi luftfilter

 

Sportskobling og racerkobling i høj kvalitet

Når du er ved at komme godt op i effekt med dit turbokit til din BMW skal du også have en anden kobling. Orginal kobling holder til ca. 300 hk. Derfor har vi nogle rigtig gode muligheder for at upgradere din kobling. Du kan bla. vælge et koblingskit fra Sachs performance, her kan du få koblingen med organisk matriale blandet med zintermetal, det giver dig mulighed for at koble "normalt" ud - Altså hvor den ikke tager hårdt ved som en racerkobling der er lavet med eks. 4 punks zintermetal. Dog holder ren zintermetal til noget mere effekt. Jeg køre selv med ca. 500 hk. i min BMW med M20 motor og en organisk kobling. 

Racerkobling & sportskobling - Sachs performance koblinger i rigtig god kvalitet til tuning

Letvægtssvinghjul BMW - Rigtig fint racersvinghjul til en god pris.

  

 

Heat shield - Væk med varmen i motorrummet !

Vi kan kun anbefale at holde varmen væk fra motorrummet, jo koldere du kan holde motoren osv. jo mere effekt og holdbarhed har du i motoren. Bla. er det en rigtig god ide at bruge en turbohætte til at sætte over turboladerens varme side, den er tæt på motorhjelmen samt sidder ikke langt fra turboens indsugning. Powerwrap er en meget god ide at bruge på downpipen da den også sidder oppe i motorummet med en topmount manifold. Er der andet du skal have skærmet af kan du bruge tape og cover wrap.

Turbohætte - Turboblanket som sættes på udstødningssiden af turboladeren

Heat Shield Tape - Tape til afskærmning af varme, sættes på den kolde del

Heat Shield Cover Wrap - sættes på slanger der går op af varme dele

Powerwrap - monteres på downpipe og udstødning

 

Chiptuning & programmerbar motorstyring

Ved tuning af BMW er der flere muligheder, du kan enten vælge en programmerbar motorstyring eller chiptuning. Chiptuning kan vælges til projekter med eks. T3/T4 turbolader da orginal motorstyring ikke kan programmeres til alt for høje effekter. Hvis du selv er god til at lave lidt ledninger og montere motorstyring kan du bruge en universal motorstyring fra Vems. Det kan være en god ide at bruge et af vores ledningsnet som vi laver til billige penge. Vems har dog også lavet et plug and play system som er utrolig nemt at montere - Kan bestemt anbefales. 

Indkøring af programmerbar motorstyring ligger fra 3300,-

Chiptuning - Programmering af orginal motorstyring koster fra 5000,-

Vems motorstyring - Universal motorstyring som er super løsning som koster fra 5100,-

Ledningsnet - Ledningsnet til universal motorstyring

Vems PNP - Plug and play motorstyring til BMW M50 motor - Perfekt løsning til ca. 7500,-

Herunder ser du et billede af opsætning af tændingsudgang på en BMW M50 hvor knastføleren ikke er sat til. Den køre med "wasted spark". Hvis du vil montere en VEMS motorstyring på din BMW sælger vi billigt en Config-fil (opsætning) til motorstyringen, så du nemt kan komme i gang og starte bilen uden problemer.

Når ledningerne er sat rigtig i stikket skal du starte på motoren og kontrollere at cylinder 1 tænder ca. i "top" (+-15 grader) - Test med en tændingspistol. Uden dysestik er monteret.
Hvis ikke den tænder i top kan du skifte hvornår den tænder ved at trykke på "Shift Up" eller "Shift Down"

 

Ladetrykstyring - Boostcontrol med flere trin

Med elektronisk ladetryksstyring kan du køre med flere trin. Dvs. du kan have et program hvor du køre med eks. 0,7 bars ladetryk og et trin hvor du køre med 1.1 bars ladetryk. Det kan du gøre på flere måder. Køre du med en orginal motorstyring skal du have eftermonteret en elektronisk boostcontroller, de er simple at montere og opsætte. Men køre du eks. med en Vems motostyring er muligheden indbygget i boksen og softwaren og du kan få den til at styre ladetrykket, du skal blot have en ladetryksventil.

Elektronisk ladetryksstyring & ladetryksventiler - Vi anbefaler Autogauge boost controller til montering ! 

 

Motorolie - Husk additiv er en rigtig god ide

Køre du race eller bare frisk kørsel til hverdag anbefaler vi at du bruger en god og tyk motorolie. Vi har lavet rigtig mange motore med turbo og har i den forbindelse bruge en 10w-60 olie. Sådan en viskositet bruges når du vil være sikker på at have høj smørretryk også når motoren er varm. Har din motor gået mange km. kan det også være en fordel at bruge en lidt tykkere motorolie, så vil olien ikke så nemt flyde / komme igennem der hvor motoren er slidt. Ved at bruge en 10w-60 motorolie kan du miste en lille smule effekt, da olien ikke flyder så let, men effekttabat er ikke stort i forhold til at køre med en olie hvor man er sikker på olietryk og smørreeffekt. 
Jeg vil også kraftig anbefale at bruge Danco oil additiv (Tec2000) - Det bruges til at hælde i motorolien og gearkassen. Det er ikke bare et eller andet salgstricks! Prøv bare at lav et par søgninger på google og du vil se at det faktisk er et produkt som virker rigtig godt. 

Motorolie - Find vores billig motorolie til rigtig gode priser

Olie filter - Optimere olie smørring, med et high flow olie filter

10w-60 olie - Motorolie som er godt tyk når motoren er varm

Tec 2000 - Additiv som beskytter motor & gearkasse helt fantastisk

Gearolie - Super god olie til gearkassen 

 

Oliekøling - Elektronisk gearpumpe med simple montering

Det er normalt ikke super nemt at finde en billig løsning på oliekøler til en BMW M50/M52 motor, dette er pga. at disse motore ikke er lavet orginalt med oliekøler. Du kan dog bruge en oliekøler konsol fra en M3 motor, men som koster en hel del. Vi fundet en løsning som er simpel og nem at montere. Du får et oliekølerkit hvor der medfølger elektrisk oliepumpe (gearpumpen skifter motorolien 2 gange pr. min.) armeret olieslanger, an fittings, oliekøler, arbejdsrelæ osv. Super fedt kit til billige penge. 

Elektrisk oliekøler - Oliekøler til BMW M50/M52 osv. kan bruge på alle modeller.

 

Motordele - Smedet stempler, plejlstænger & Turbo-knaster

Skal du have flere hk. end 420 på M50 motoren (Max 350 hk std. 52/M54) skal du have motoren adskildt og have smedet stempler og h-profil plejlstænger i motoren. Vi har gode erfaringer med JE stempler, Wiseco stempler. Vi har fundet en leverandør som levere rigtig gode plejlstænger til utrolig gode priser, dem får du både i 130mm. og 135mm. til plejlstængerne kan vi klart anbefale SPA bolte som er rigtig kraftige og bare holder.

Skal du have en 2.8 liters krumtap i en 2.5 liters blok kan du bruge 2,5 liters stempler og 130mm. plejlstænger. 
Slangelængden på en 2,5 liters er 75mm. og 2,8 liters er 84mm. - Forskel på 9mm. altså 4,5mm. hver ende. Så kompressionen vil være lidt lavere hvis ikke du får planet blokken eller topstykket. 

H profil plejlstænger - Plejlstænger og bolte i kanon kvalitet

BMW K1 plejlstænger - Originale plejlstænger fra K1 i topkvalitet

Smedet stempler - Find smedet stempler til BMW og andre bilmærker

Turbo knaster - Race knastaksler til BMW med turbo op til 800hk.

 

Billeder og vejledning til montering

Herunder er der et lille overblik over hvordan turbokittet kommer til at se ud. Billedet er med vores GT35 turbo, top mount manifold og AN fittings / AN slange til olie tilgang og returløb. 

Downpipen går tæt på ventildækslet og det kan derfor være en fordel at bruge powerwrap til at sætte udenpå downpipen samt en turboblanket til turbo'ens varmside. Hvis dette ikke er nok kan du bruge Heat shield tape. Hvis du vælger selv at lave downpipen skal du være opmærksom på at den skal gå meget tæt på turbo manifolden for at kunne være der for karossen. Igen kan du se en lækker måde at lave olietilgangsslange, AN fittings og AN slange. 

 

Top mount manifolden er lavet rigtig lækker, der er ikke mange samlinger på den og er bukket i maskine. Samlingen på aller rørene er lavet som 6 - 1 og giver et rigtig godt flow. Du kan også se udtag til wastegate som er med flange dertil. Der bruges en 40 eller 44mm. wastegate. 

Husk at bruge gode pindbolte og låsemøtriker / kobbermøtriker når du montere turboladeren og downpipen. Hvis ikke du bruger de rigtige, ryster det turbo og downpipe løs og pakningerne går i stykker. 

Returløbet skal sidde over oliestanden. Vi har lavet det ved at bore et 19mm. hul i motorblokken, slebet lidt i støbningerne udenom for at niplen kan være der og derefter skåret 1/2" gevind. Heri kan du sætte en An nippel (1/2" - AN10). Meget god og lækker måde at lave det på. 

Returløb lavet med Blå / Rød AN fittings - AN10 som er ca. 14.5mm. indvending. Det er den rigtige størrelse til oliereturløb. Må ikke laves mindre. 

Returnline set nedefra hvor du har turbolader og manifold med. 

Olie til turbo kan tages der hvor oliekontakten sidder. Vi har en adaptor som sættes imellem hvor der er et udtag med 1/8"-27 NPT gevind. Deri siddes der en nipel (1/8"-27 NPT - AN4) med en AN4 slangestuds med 180 graders bøjning. Som i kan se på billedet kan skal man passe lidt på når man spænder AN fittings :) Du kan sætte sort isoleringstap rundt om dem når du spænder dem eller du kan bruge de rigtige værktøjer vi også sælger. 

 

Ved turboladeren bruges der en nipel som passer i turboladeren (se hvilken der skal bruges ved den turbo du vælger) og så kan man bruge en 105 graders AN4 bøjning. 

Herunder ser du at der er ca. 3 cm. op til motorhjelmen på en BMW E46 

 Herunder ser du en BMW E36 monteret med vores GT35 turbo, topmount turbomanifold og 44mm. wastegate.

På rullefeltskurven kan du se den laver 509 hk. og 610 nm.

 Herunder ser du en BMW E36 med M50B32 motor. 0.7 bars ladetryk.

Her er rullefeltattest på BMW'en med T3T4 turbo, med stort indsugningshus. Den sammensætning giver hurtig ladetryk og masser af moment, men samtidig masser af power. Den køre med 0,7 bars ladetryk.