Danmarks stærkeste Citroen Saxo 416hk.

Tuning af Citroen Saxo når det er helt vildt ! 

Danmark's stærkeste Citroen Saxo

Har haft fornøjelsen af at følge Jan's Citroen Saxo igennem nogle år - Den er løbende blevet lavet om og han kan ikke få nok af power - Mon han nogensiden bliver tilfreds ? :)

Tilmeld dig Nyhedsbrev og få tilbud, rabatkoder og tuningsartikler !

I år 2013 byggede jeg Vems motorstyring på Jan's Saxo, det blevet lavet med nyt ledningsnet så alt var nyt og man ikke skulle bekymre sig om nogle dårlige iret ledninger i motorrummet. Bilen havde monteret en mindre T25 turbo som gav omkring 235 hk. så vidt jeg husker. Derefter har den fået monteret større turbo noget der ligner en GT2871 hvor han igen var over at få den kørt ind - Her med 260 hk.


Som i kan se på billedet herover er det bestemt ikke en bil man ville tro der har 416 hk. De havde faktisk snakket om at smide motoren i en Balingo :) 

Da Jan fra Frydendals Auto ringede til mig i starten af Januar 2015 må jeg indrømme at jeg skulle spørge et par gange, om det nu også var 2.7 bars ladetryk han sagde han kørte med - og så tænkte jeg: Han er sku tosset..  ! Men vi aftalt han skulle komme forbi for at få den justeret og indkørt ordenligt på rullefeltet. Han måtte så aflyste den fredag vi havde aftalt da topstykket var blevet dårlig.. Men der gik ikke lang tid ind Jan havde monteret et nyt topstykke og han kom over torsdag d. 12 feburar. 

Jan kommer fra sjælland så det er selvfølgelig en lang tur - Men utrolig nok kommer Jan og hans lærlig kørende fra sjælland i Saxo'en - Ja - Uden autotrailer ! Men vi fik en kop kaffe og snakket lidt om bilen, derefter spændte vi den på rullefeltet og koblet computeren til motorstyringen. Jeg må indrømme at jeg var og er stadig noget overrasket over at den havde kunne køre med så meget ladetryk da motorstyringen slet ikke var sat op til at skulle kunne køre med så meget ladetryk. Jeg fik rettet data'erne til og kunne begynde at rulle lidt ind på den. Jeg fik hurtigt tænding og brændstof til at passe godt og med den nye opsætning jeg havde lavet kørte den med 2.3 bars ladetryk - og da vi tog en måling på den lavede den hele 416,6 hk og 497,4 nm. med en ganske fin effektkurve - Det er sejt !


Med dette ladetryk laver den hjulspin i 3. gear på til 160-170 km/t. Den var her monteret med en større T4 turbo hvor de selv har lavet turbomanifold osv.

Men Jan var selvfølgelig ikke tilfredst så han ville gerne længere op i tryk - Men status er at dyserne var brugt med 92% og så begyndte den ene trækaksel at blive dårlig, så vi måtte stoppe for denne gang - Men syntes også det var et rigtig fint resultat. Jeg er dog sikker på at Jan kommer igen med ny og større turbo, større dyser og hvad der ellers skal laves for at den kommer til at lave endnu flere hk. Det bliver sjovt at se ham til DHB når han kommer der!

Der var monteret en Turbosmart ladetryksstyring som dog var kobelt fra så uret kun viste ladetrykket - Vi brugte Vems motorstyring til at justere ladetrykket elektronisk. Der er også monteret et Metanol indsprøjtningsanlæg med en dyse til 500 hk. Der er lavet 2.5 tommer rustfri udstødning med mellempotte og bagpotte med en VUSS ventil for ekstra godt flow. T3T4 turbo til 480 hk. 38mm. ekstern wastegate med fri udblæsning. 630cc. benzindyser og en 500hk. Wallbro in-tank benzinpumpe.  Hjemmelavet indsugningsmanifold med universal 70mm. gasspjæld. Motoren er en TU4JP5 1600cc. med Wossner smedet stempler og PEC H-profil plejlstænger. 


Herover ser du et billede af Vemstune hvor den ligger på 2.43 bars ladetryk