EGT sensor
EGT sensor - Udstødningstempraturføler
Med disse sensorer kan du måle tempraturen i udstødningen eller manifolden.
Forbrændingstemperaturen
Temperaturen i udstødningsgassen er også et udstyk for blandingsforholdet. Det er selvfølgelig ikke muligt at måle direkte inde i cylinderen, derfor placeres føleren i manifolden, straks efter topstykket. Du skal monterer en modstandsføler type K (max. 1000°C) i en eller flere udstødningskanaler.
Føleren skal sidde så tæt på topstykket som muligt for at få præcise værdier. Følerne skal være koblet til en dataopsamler, der har en forholdsvis hurtig logning, således at alle udsving fanges. Samtidig er det også vigtigt, at følerene er så små som muligt, da en jo større en føler er, desto længere vil den være om at reagerer på temperatur ændringerne. Hvis du investerer i et indsprøjtningsanlæg, som f.eks. VEMS, vil du have muligheden for samtidig at logge data under kørslen.
Hvis der måles på temperaturen i udstødningsgassen så skal den være:
Tomgang: 332°C
Delbelastning: 500-600°C
Fuld gas: 710-766°C
Temperaturen må ingen omstændigheder kommer over 900°C for en benzinmotor og 950°C for en diesel motor. Kommer du over disse temperaturer, får du brændte stempler og revner i topstykket.
Placering af EGT sensor - Ca. 5-10 cm. fra motoren.
Åben VS lukket spids
En EGT-sensor (Exhaust Gas Temperature) kan være med åben spids eller lukket spids.
En åben spids betyder, at følerens målepunkt er direkte udsat for udstødningsgassen, hvilket giver meget hurtig reaktionstid og er ideelt til tuning og motorsport, men den er mindre holdbar og har kortere levetid.
En lukket spids har følerens element beskyttet i et metalhylster, hvilket gør den mere robust og stabil – velegnet til daglig brug eller OEM-installationer, men med langsommere respons.
Responstid (typisk, 63 % af temperaturændring):
Åben spids: ca. 0,1–0,3 sekunder
Lukket spids: ca. 0,8–1,5 sekunder
Den åbne spids reagerer 3–10 gange hurtigere, men er mindre holdbar over tid.