Kølesystem

Kølesystem - Alt i køling til motorsport

Herunder finder du alt du skal bruge når du bygger kølesystem til en bil til motorsport. Køling af motorens væsker, såsom motorolie og kølervækse, er en af de vigtiste faktore når du skal køre motorløb. Har du en motor der bliver for varm holder den meget kort tid. Måden du køler bilens væsker på er ved at sende dem ud i en køler (enten til kølervæsken eller motorolien), denne køler skal være så stor som muligt eller af en passende dimensionering, alt efter hvilken type motorsport du kører. Væsken der kommer ud i køleren bliver kølet af luften der der bliver ført igennem køleribberne, herfor er det også vigtig at bruge en kølerblæser af en ordenlig kvalitet. Kølerblæser fåes i meget god kvalitet fra eks. SPAL.

Motorens thermostat bestemmer minimums driftstemperaturen, denne temperatur er typisk omkring 85-90 grader. Ønsker du at hæve effekten på bilens motor kan det være en fordel at køre med lavere temperatur på eks. 70-75 grader. Her skal du finde en anden thermostat som åbner før. 

Vælger du et oliekølerkit fra os er du sikker på at kvaliteten på både oliekøleren, an fittings og slanger er helt i top. Finder du ikke et sæt der lige passer til dit behov, laver vi gerne et specielt der passer til bilen. Vi har alt i fittings og slanger til dit kølesystem. 

For at motoren cirkulerer vandet rundt i bilens kølesystem er der monteret en vandpumpe. Denne vandpumpe er mekanisk trukket af en rem, som følger motorens omdrejninger. Når motoren er højt oppe i omdrejningerne kører vandpumpen ofte meget hurtigere end hvad der er optimal, her kan den istedet for "piske" kølevæsken og hermed reducere cirkulationen af kølervæsken. Derfor kan det være en fordel at montere en vandpumpe som kører optimal omdrejninger hele tiden. Effekten på bilens motor bliver også øget, da den ikke skal trække en ineffektiv mekanisk vandpumpe. 

Pift motorrummet op med flotte kølerslanger i eks. blå. det ser godt ud i motorrummet. Ombygger du kølesystemet kan det være du skal bruge en ny ekspansionsbeholder, disse er monteret med et kølerlåg med overtryksventil. Bygger du din egen beholder har vi nye flotte kølerlåg med og uden overtryksventil. 

 

Sorter efter
Vis per side

Digital Transmission Temperature Sender Manifold

1.00131.06-TT
AN10 (7/8"x14 UNF) for the ports. Sending Unit Thread Size: 1/8 in. NPT
262,50 (DKK) inkl. moms

AEM H2O Extra Nozzle Kit - 30-3315

1.00232.11032
Water/Methanol Injection Kit, Includes Interchangeable Swirl Generators for 250cc, 500cc, & 1000cc of Flow, T Fitting and Hose
950,00 (DKK) inkl. moms

Vand til luft Intercooler 3" - Water to air - 325 hk.

1.00312.01-ICAWA11
Dette er en water to air intercooler der er rigtig effektiv. Bruges ofte til biler hvor der er lidt plads i fronten.
1.375,00 (DKK) inkl. moms

Universal rund køler - 520mm - Same side

1.00302.02-DL
Kan bruges til de fleste former for væsker.
795,00 (DKK) inkl. moms 495,00 (DKK) inkl. moms

Svejseflange med låg - 1½" - 38mm. - Black

1.00234.03054
Køler / beholder svejseflange med låg
212,50 (DKK) inkl. moms

SPAL 12" motorsport køleblæser - Skubber - 30100384 - 861 CFM

1.00152.03011
Højde: 13.19" (335mm) Brede: 12.56 (319mm) Dybde: 2.01" (51.1mm)
1.175,00 (DKK) inkl. moms

Davies Craig EWP115L - Incl. controller

1.00120.05-8930
Davies Craig elektrisk vandpumpe Model: 8025 (EWP115) 3-15VoltMax 10A-40to + 130garaderVægt: 980gramMateriale: NylonMaks. Tryk: 5BarSlange tilslutning 32-51mm.
2.895,00 (DKK) inkl. moms

Universal ekspansionsbeholder - Sølv

1.00341.01-MP-TA2006 (BX101794-SL)
Ekspansionstank der kan monteres i motorrummet
750,00 (DKK) inkl. moms
Filters Close