Kølesystem

Kølesystem - Alt i køling til motorsport

Herunder finder du alt du skal bruge når du bygger kølesystem til en bil til motorsport. Køling af motorens væsker, såsom motorolie og kølervækse, er en af de vigtiste faktore når du skal køre motorløb. Har du en motor der bliver for varm holder den meget kort tid. Måden du køler bilens væsker på er ved at sende dem ud i en køler (enten til kølervæsken eller motorolien), denne køler skal være så stor som muligt eller af en passende dimensionering, alt efter hvilken type motorsport du kører. Væsken der kommer ud i køleren bliver kølet af luften der der bliver ført igennem køleribberne, herfor er det også vigtig at bruge en kølerblæser af en ordenlig kvalitet. Kølerblæser fåes i meget god kvalitet fra eks. SPAL.

Motorens thermostat bestemmer minimums driftstemperaturen, denne temperatur er typisk omkring 85-90 grader. Ønsker du at hæve effekten på bilens motor kan det være en fordel at køre med lavere temperatur på eks. 70-75 grader. Her skal du finde en anden thermostat som åbner før. 

Vælger du et oliekølerkit fra os er du sikker på at kvaliteten på både oliekøleren, an fittings og slanger er helt i top. Finder du ikke et sæt der lige passer til dit behov, laver vi gerne et specielt der passer til bilen. Vi har alt i fittings og slanger til dit kølesystem. 

For at motoren cirkulerer vandet rundt i bilens kølesystem er der monteret en vandpumpe. Denne vandpumpe er mekanisk trukket af en rem, som følger motorens omdrejninger. Når motoren er højt oppe i omdrejningerne kører vandpumpen ofte meget hurtigere end hvad der er optimal, her kan den istedet for "piske" kølevæsken og hermed reducere cirkulationen af kølervæsken. Derfor kan det være en fordel at montere en vandpumpe som kører optimal omdrejninger hele tiden. Effekten på bilens motor bliver også øget, da den ikke skal trække en ineffektiv mekanisk vandpumpe. 

Pift motorrummet op med flotte kølerslanger i eks. blå. det ser godt ud i motorrummet. Ombygger du kølesystemet kan det være du skal bruge en ny ekspansionsbeholder, disse er monteret med et kølerlåg med overtryksventil. Bygger du din egen beholder har vi nye flotte kølerlåg med og uden overtryksventil. 

 

Sorter efter
Vis per side

Mishimoto 1.3 Bar Rated Carbon Fiber Radiator Cap Small Import

1.00171.03-MMRC-13-SMCF
1.3 bar (19 psi) high-pressure radiator cap raises the boiling point of engine coolant to provide a safer and more efficient cooling system Ergonomically designed for easy removal and installation
406,25 (DKK) inkl. moms

Mishimoto High-Pressure 1.3 Bar Radiator Cap Large

MMRC-13L
193,75 (DKK) inkl. moms

Mishimoto Universal Black R Line Intercooler Overall Size: 31x12x4 Core Size: 24x12x4 Inlet / Outlet

1.00311.02-MMINT-URB
Core Size: 24x12x4 - Inlet / Outlet 3"
2.995,00 (DKK) inkl. moms

MITSUBISHI LANCER EVOLUTION 7/8/9 - PERFORMANCE ALUMINIUM RADIATOR

MMRAD-EVO-01
3.595,00 (DKK) inkl. moms

Nissan datsun 1200 1.2L B110 A12 A12T MT 1970-1976

1.00504.0101-RA018
Element: 332x338mm.
Fra 1.250,00 (DKK) inkl. moms

Nissan S13 R32 Manuel - Alu køler

L603M-MP-RA005
Her er en alukøler fra en Nissan S13 R32 med manuel gearkasse.
1.395,00 (DKK) inkl. moms

Oil line fitting kit - BMW E36/E46/E90 - Mishimoto

1.00234.03043
Oil Line fitting kit for BMW E36/E46/E90
595,00 (DKK) inkl. moms

Oil line fitting kit - BMW F8x - Mishimoto - LAGERSALG

1.00234.02013
Oil Line fitting kit for BMW F8x M3/M4/M2C 2015-2020
649,00 (DKK) inkl. moms 495,00 (DKK) inkl. moms
Filters Close