Kølesystem

Kølesystem - Alt i køling til motorsport

Herunder finder du alt du skal bruge når du bygger kølesystem til en bil til motorsport. Køling af motorens væsker, såsom motorolie og kølervækse, er en af de vigtiste faktore når du skal køre motorløb. Har du en motor der bliver for varm holder den meget kort tid. Måden du køler bilens væsker på er ved at sende dem ud i en køler (enten til kølervæsken eller motorolien), denne køler skal være så stor som muligt eller af en passende dimensionering, alt efter hvilken type motorsport du kører. Væsken der kommer ud i køleren bliver kølet af luften der der bliver ført igennem køleribberne, herfor er det også vigtig at bruge en kølerblæser af en ordenlig kvalitet. Kølerblæser fåes i meget god kvalitet fra eks. SPAL.

Motorens thermostat bestemmer minimums driftstemperaturen, denne temperatur er typisk omkring 85-90 grader. Ønsker du at hæve effekten på bilens motor kan det være en fordel at køre med lavere temperatur på eks. 70-75 grader. Her skal du finde en anden thermostat som åbner før. 

Vælger du et oliekølerkit fra os er du sikker på at kvaliteten på både oliekøleren, an fittings og slanger er helt i top. Finder du ikke et sæt der lige passer til dit behov, laver vi gerne et specielt der passer til bilen. Vi har alt i fittings og slanger til dit kølesystem. 

For at motoren cirkulerer vandet rundt i bilens kølesystem er der monteret en vandpumpe. Denne vandpumpe er mekanisk trukket af en rem, som følger motorens omdrejninger. Når motoren er højt oppe i omdrejningerne kører vandpumpen ofte meget hurtigere end hvad der er optimal, her kan den istedet for "piske" kølevæsken og hermed reducere cirkulationen af kølervæsken. Derfor kan det være en fordel at montere en vandpumpe som kører optimal omdrejninger hele tiden. Effekten på bilens motor bliver også øget, da den ikke skal trække en ineffektiv mekanisk vandpumpe. 

Pift motorrummet op med flotte kølerslanger i eks. blå. det ser godt ud i motorrummet. Ombygger du kølesystemet kan det være du skal bruge en ny ekspansionsbeholder, disse er monteret med et kølerlåg med overtryksventil. Bygger du din egen beholder har vi nye flotte kølerlåg med og uden overtryksventil. 

 

Sorter efter
Vis per side

SPAL 90°C Degree Thermo-Switch / Relay & Harness

1.00142.02-195FH
687,50 (DKK) inkl. moms

SPAL 24V VA07-BP7/C-31A (225 MM)

1.00108.00-VA07
10EO0609 SPL - SÅ30100344A
Fra 500,00 (DKK) inkl. moms

Elektrisk oliekøler kit med gearpumpe

M0028
Effektiv oliekøler kit med gearpumpe fra Italien
4.150,00 (DKK) inkl. moms

Stor intercooler kit MK7 - 1.8 & 2.0 TSI

L603V-MK7
Stor intercooler kit til 1.8 & 2.0 TSI motor. Meget nem montering og effektiv køling.
3.475,00 (DKK) inkl. moms 2.995,00 (DKK) inkl. moms

Svejseflange med låg - 1" - 25mm.

1.00233.05032
Køler / beholder svejseflange med låg
200,00 (DKK) inkl. moms

VW GOLF GTI 2.0 FSI MKV MK 5 TURBO, 8PCS - Kølerslangekit - LAGERSALG

1.00132.01031
Leveres i blå
625,00 (DKK) inkl. moms 312,50 (DKK) inkl. moms

UP1-J pump, rubber impeller 28 l/min - 12v

1.00108.01021
Self-priming electric pump with rubber impeller. Fitted with water proof cable guide and internal brush holder with EMI filter. ISO 8846 and ISO 8849. Ideal for bilge and waste water on any type of boat.
1.375,00 (DKK) inkl. moms

Filler neck - AN20

1.00164.01-HCFN-B
375,00 (DKK) inkl. moms
Filters Close