Koblingsplade

Koblingsplade - Kvalitet til den rigtig pris

Herunder finder du splines diameter højgearsakslen på div. BMW gearkasser.

GS6-53DZ = 32,5x35-26N
GS6-53BZ = 32,5x35-26N
GS5-39DZ = 28X35-10N
GS6-37DZ = 26,5x29-22N
GS6-37BZ = 26,5x29-22N
Getrag 420 TBAI = 28x35-10N
S5D-310 ZF-310 = 23x29-10N
S5D-250 = 23x29-10N
S5D-320 ZF-320 =  23x29-10N
Getrag 420 TBAB = 23x29-10N
GS7D36SG = DCT / DKG
8HP70

Ofte stillede spørgsmål om koblingsplader (klik for at åbne)

Hvad er en koblingsplade, og hvorfor er den vigtig i motorsport?

En koblingsplade (også kaldet clutch disc) er den del af koblingen, der overfører motorkraften til gearkassen. I motorsport og tunede biler er en performance koblingsplade afgørende for at håndtere det øgede moment og de høje belastninger – især ved hurtige gearskift og hård acceleration. Standardplader kan ganske enkelt ikke følge med.

Hvilken type koblingsplade skal jeg vælge – sinter eller organisk?

Det afhænger af dit setup og brug:

  • Sinterkoblingsplade: Ekstremt slidstærk, bider hårdt, klarer højt moment – perfekt til race, trackdays og hårdt tunede biler. Fx vores 240MM SINTERED CLUTCH DISC til BMW M50/M52/M54 eller VAG-platforme.
  • Organisk koblingsplade: Bedre komfort og blødere engagement – ideel til gadebiler med moderate opgraderinger. Fx vores 228MM og 240MM Special ORGANIC Clutch DISC. Organiske plader tåler sjældent mere end 300–400 Nm, mens sinterplader typisk klarer 500+ Nm afhængigt af opsætningen.

Passer jeres koblingsplader til BMW og VAG?

Ja, vi har et bredt udvalg til både BMW (især M50, M52, M54 motorer) og VAG (VW, Audi, Seat, Skoda). Du finder fx:

  • 240MM og 228MM sinter- og organiske koblingsplader
  • Passer til racing clutches og svinghjul fra Performance Clutch og Sachs Performance
  • BMW’s 23x29-10N passer typisk til Getrag gearkasser fra E36/E46 serien

Tjek altid specifikationerne (mål og antal tænder) – eller kontakt os, hvis du er i tvivl.

Kan jeg bruge en koblingsplade fra jer i en gadebil?

Ja – mange bruger vores organiske koblingsplader i tunede gadebiler. Sinterplader kan dog være lidt aggressive til daglig kørsel (fx hård engagement og vibrationer i køtrafik), men de er den mest effektive løsning til seriøs performance.

Kan jeg montere koblingspladen selv?

Hvis du har erfaring med transmission og koblinger, kan du sagtens montere selv. Ellers anbefaler vi, at en mekaniker eller motorsportsværksted står for det. Du skal typisk:

  • Afmontere gearkassen
  • Brug centrerværktøj for at sikre korrekt placering af pladen
  • Tjek at kobling og svinghjul er kompatible

Hvad er fordelene ved en performance koblingsplade?

  • Klarer højere moment og effekt
  • Hurtigere engagement og "bite"
  • Mindre varmefølsomhed
  • Bedre holdbarhed ved hårdt brug
  • Kompatibel med letvægts svinghjul og racing setups
  • Typisk højere friktion og ofte med fjederløst nav for hurtigere respons – dog med mere støj og vibrationer

Hvilken slags koblingsplade holder længest?

Det afhænger af kørsel, belastning og koblingstype:

  • Sinterkoblingsplader er specielt designet til motorsport og banekørsel, hvor de udsættes for gentagende hårde gearskift, meget høje temperaturer, og behov for et fast bid uden glid.
  • Organiske koblingsplader vil begynde at “glaze” (glasere overfladen), smelte harpiks eller miste friktion ved meget hårdt brug. Ved mindre hårdt brug holder organiske plader længere end sinter plader.

Hvad skal jeg være opmærksom på, før jeg køber?

  • Koblingsdiameter (fx 228MM eller 240MM)
  • Antal tænder og splines (fx 23x29-10N)
  • Enkelt- eller dobbeltskive clutch
  • Match med dit svinghjul og koblingsnav

Kontakt os hvis du er i tvivl om kompatibilitet.

Hvad betyder betegnelser som “23x29-10N” og “20,3x22,2-28N”?

Det refererer til:

  • Antal tænder (fx 23)
  • Diameter på splines (fx 29 mm)
  • Navtype – altså profilen der matcher gearkassens inputaksel

Det er vigtigt for at sikre korrekt pasform. Hvis du er i tvivl, hjælper vi gerne med at finde den rigtige plade.

Har du stadig spørgsmål?

Kontakt os – vi hjælper dig gerne med at finde den rette koblingsplade til din bil og dit kørselsbehov.

Sorter efter
Vis per side

240MM SINTERED CLUTCH DISC 28X35-10N

1.00103.02-240*35-10N CR6
GS5-39DZ / Getrag 420 TBAI - Transmittable Torque 650+Nm
995,00 (DKK) inkl. moms

228MM SINTERED CLUTCH DISC - 20,3x22,2-28N

1.00349.01-228*22.1-28N CR6
Diameter [mm]: 228 - Number of Teeth: 28 - Hub Profile: 20,3x22,2-28N
995,00 (DKK) inkl. moms

228MM Special ORGANIC Clutch DISC 23X29-10N

1.00349.02-228*28.6-10N OB
BMW M50 M52 M54 GETRAG S5D-250 5-speed
870,00 (DKK) inkl. moms

184mm. OT-II Series Metallic Clutch Disc Packs - 1 pc.

Clutch Disc, OT-II Series, Metallic, 35mm - 10-spline, 7.250 in. Diameter
895,00 (DKK) inkl. moms

184MM SINTERED CLUTCH DISC 23X29-10N BMW M50 M52 M54

S5D-310 ZF-310 / S5D-250 / S5D-320 ZF-320 / Getrag 420 TBAB
995,00 (DKK) inkl. moms

184MM SINTERED CLUTCH DISC 28X35-10N

GS5-39DZ / Getrag 420 TBAI
995,00 (DKK) inkl. moms

228MM Special ORGANIC Clutch DISC - 20,3x22,2-28N

1.00331.02-228*22.1-28N OR
Diameter [mm]: 228 - Number of Teeth: 28 - Hub Profile: 20,3x22,2-28N
870,00 (DKK) inkl. moms

240MM SINTERED CLUTCH DISC 28X35-10N - With Springs

1.00342.06-240*28*35-10N CB6
GS5-39DZ / Getrag 420 TBAI - Transmittable Torque 650+Nm
995,00 (DKK) inkl. moms