Med disse sensore kan du måle tempraturen i udstødningen eller manifolden.
Forbrændingstemperaturen
Temperaturen i udstødningsgassen er også et udstyk for blandingsforholdet. Det er selvfølgelig ikke muligt at måle direkte inde i cylinderen, derfor placeres føleren i manifolden, straks efter topstykket. Du skal monterer en modstandsføler type K (max. 1000°C) i en eller flere udstødningskanaler.
Føleren skal sidde så tæt på topstykket så muligt for at få præcise værdier. Følerne skal være koblet til en dataopsamler der har en forholdsvis hurtig logning, således at alle udsving fanges. Samtidig er det også vigtigt at følerene er så små som muligt da en jo større en føler er desto længere vil der være om at reagerer på temperatur ændringerne. Hvis du invester i et indsprøjtningsanlæg, som f.eks. VEMS vil du have muligheden for samtidig at logge data under kørslen.
Hvis der måles på temperaturen i udstødningsgassen så skal den være:
Tomgang: 332°C
Delbelastning: 500-600°C
Fuld gas: 710-766°C
Temperaturen må ingen omstændigheder kommer over 900°C for en benzinmotor og 950°C for en diesel motor. Kommer du over disse temperaturer får du brændte stempler og revner i topstykket.