Kobling

Svinghjul, Racer kobling & sportskobling 

Svinghjul og kobing har mange funktioner, det skal som den vigtigste overføre kræfterne fra motoren til koblingen og derfra videre til gearkassen. Svinghjulet skal også fungere som udveksling for startermotoren. Det skal aflede varmen ved ind- og udkobling. Svinghjulet skal stabilisere motorens vibrationer, og det er her vi kan pille. Desto tungere dit svinghjul er desto mere rolig gang har motoren, og desto nemmere er det at skifte gear, men på bekostning af motorens omdrejningsvillighed... den ikke er så livlig.

Koblingen sidder på akslen til gearkassen og er klemt fast imellem trykpladen og svinghjulet. Trykpladen består af en svømmende stålskive, der er presset i mod koblingen, når du træder på pedalen fjerner du dette tryk og koblingen fastholdes ikke længere. Forbindelsen imellem svinghjul og gearkassen er således brudt.

Koblingen er forsynet med en belægning der ligger mod svinghjulet og imod trykpladen. Belægningen er den samme belægning som på bremseklodser. Når du skal overføre kræfter igennem koblingen er der 3 parametre der gør sig gældende.

-Diameteren, ligesom bremser, en større diameter overfører flere kræfter.
-Fjederkraften i trykpladen, hårdere fjedre overfører flere kræfter, men gør også pedalen svære og træde ned.
-Friktionen imellem svinghjul/trykplade og koblingsbelægningen.

En kobling vil specielt være følsom overfor momentet (turbo / kompressor) og det er her den vil fedte først. Det opleves ved at motoren stiger i omdrejninger ligesom hvis kobler lidt ud uden at lette på gassen. Du kan nok regne med at den vil kunne klare en forøgelse af momentet på 50-100%.

Den nemmeste og billigste metode til at få en stærkere kobling er ved at montere en trykplade med højere fjedertryk (kræver dermed også et højere pedaltryk). Du kan sagtens få en kobling der kan overfører mindst den dobbelte effekt. Diameteren er der sjældent noget at gøre noget ved, da den er bestemt af størrelsen på koblingshuset / gearkassen. I racermotore monteres der enten en racerkobling med Sintermetal, det er en meget speciel belægning der nemmest giver en on/off udkobling. De er ikke gode til at cruises ned af Vesterbrogade med. Eller der monteres en flerplade kobling, denne har simpelthen bare flere koblingsplader til at overføre kraften. De kan dog være ekstremt dyre.

Herunder finder du nogle af de koblinger vi forhandler. Vi kan skaffe racerkoblinger til næsten alle bilmærker og modeller. Du er sikker på at få en kobling i højeste kvaliet når du køber ved Qualitec.dk Ofte kan du vælge mellem en zintermetal kobling eller en organisk kobling med zintermetal i. Den mest effektive racerkobling er en zintermetal kobling men den tager også "hårdt" ved og du kan ikke koble "blødt" til. Der er en organisk kobling mere blid. Kan du ikke finde en til din model kan du altid kontakt os og vi hjælper med at finde den til dig. 

Sort by
Display per page

1JZ 8.5'' twin disc clutch kit - Racerkobling

Racerkobling til Toyota 1JZ - 8.5" dobbelt pladet kobling med svinghjul.
kr 14.000,00 (DKK) kr 7.999,00 (DKK)

2JZ 8.5'' twin disc clutch kit - Racerkobling

Racerkobling til Toyota 2JZ - 8.5" dobbelt pladet kobling med svinghjul.
kr 14.000,00 (DKK) kr 7.999,00 (DKK)