Chiptuning

Chiptuning & OBD-tuning af din bil

Her hjælper vi dig med at finde den rette chiptuning til din bil. Ring til os så finder vi din bilmode og se hvor meget du kan opnå med din bil ved chiptuning & OBD-tuning hos Qualitec.dk. Du er selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål til chiptuning & OBD-tuning af bil er du meget velkommen til at ringe og høre mere info til vores produkter indenfor chiptuning benzin og chiptuning diesel .

Vi udføre kun chiptuning på biler til motorsport :)

Kør længere på literen med chiptuning & OBD-tuning

Med chiptuning & OBD-tuning vil din bil køre længere på literen. Når bilen er blevet tunet vil den typsik gå ca. 10-20% længere på literen.. Typsik ved chiptuning af diesel-biler vil du opleve at det er 15-20 % længere på literen. Ved chiptuning øger man ladetrykket, brændstofmængden og dieseltrykket i railen. Derfor får du også flere heste kræfter og mere moment med chiptuning. Ved at man øger momentet nede i bunden af omdr. vil du få en anden kørestil og dermed køre længere på literen med chip tuning / OBD-tuning.

Professionel chiptuning ved Qualitec.dk 

Qualitec.dk er 100% professionel når du får lavet chiptuning på din bil. Ved chiptuning hos os laver vi altid en rullefeltattest før og efter, så vi er sikker på at det er 100% i orden. Vi har en mand der ikke laver andet end chiptuning! 

Hvad er chiptuning, OBD-tuning, BDM-tuning osv. ?

Mange vil gerne vide hvad forskellen er på chiptuning og OBDtuning. Det vil jeg også forklare dig længere nede på siden. Først vil jeg dog fortælle dig at fagfolk (ellers os der arbejder med det til hverdag) ikke bruger de forskellige termer - Vi bruger næsten altid ordet chiptuning. Grunden er at selve softwaren bliver lavet "på samme måde" - Forskellen er blot hvordan man softwaren bliver kodet ind i boksen. 

Sådan laver man chiptuning

Når man laver en chiptuning afmontere man den orginale motorstyringsboks, åbner op ind til selve printet hvor der sidder mange små transistor, chipsæt osv. Her lokalisere man selve chippen hvori informationerne og daterne for brændstofmap, tændingsindstillinger, dysetryk osv. ligger i. Chippe pilles ud ved at at bruge en loddestadion med SMD-varmluft. En loddestation der puster meget varm luft ud som smelter det tin der sidder på chippens "ben" og dermed kan man langsomt tage chippen væk fra printet. 
Så er man klar til at læse dataerne ud fra chippen, det gør man med en EPROM's brænder / programmer. Når daterne er flyttet over på pc'en ændre man da tabeller og map's så bilen får mere effekt og køre længere på literen, derefter forgår det hele i omvendt rækkefølge - Brænder daterne til en ny chip, lodder chippen på printet, sætter låg på motorstyrboksen og tester bilen på rullefeltet. 

Så "gammeldags chiptuning" er lidt mere omstændig end eks. OBD-tuning.

Hvad er OBD-tuning og hvordan laver man det?

OBD (On-Board-Diagnostics, diagnoseudtag) er et stik der bruges til at læse fejlkoder, parameter fra motorstyringen. Den bruges idag til at læse og skriv al mulig form for data og opstæning på en bil. 
Vi bruger den til at læse motorstyringens data og opsætning, dette er en meget nem måde at overføre de data man skal bruge for at optimere motorstyringen til mere effekt og brændstoføkonomi (næsten samme data som der bruge ved chiptuning). Efter dataerne er ændret kan man ligge dem ind i motorstyringen ved at overføre den optimere fil til motorstyring og derefter efterprøve den på rullefeltet. 

En simple og nem måde at optimere bilen. 

BMD-tuning - Skrives direkte ned i chippen via printet

Ved en BDM-tuning skal motostyringen også pilles ud af bilen, boksen kan i nogle tilfælde være gemt rigtig langt væk og være svære at komme til (Hvorfor mon det? :P). Motorstyringen skal skilles ad så man kan komme til printet, her er der udviklet værktøj og holder som gør arbejdet noget lettere. Med dette værkstøj skriver og læser man data direkte igennem printets printbaner. 

BDM er samme måde fabrikken indlæser daterne til chipsættet.  

Forsikring & Bilen skal til syn - Hvad gør jeg ? 

Det er faktisk meget simpel - Du gør ingenting. Bilen kan uden problemer gå igennem syn uden af der er udfordringer med emissionskrav (møljøkrav, forurening). Du må forøge bilens effekt med op til 20% uden der skal betales afgift. 
Jeg har heller aldrig hørt om en eneste bil der har fået problemer fordi en synsmand har syntes bilen var lidt for kvik. Synshallerne har heller ikke udstyr til at kontrollere effekt eller software. Forsikringsselskabet skal bevise at det er fordi bilen er tunet at du er kørt galt, så der skal rigtig meget overbevisning til for at forsikringen kan sige noget til chiptuning. Har aldig hørt der har været problemer med dette. 

Skal man være opmærksom på noget - Er der noget det kan gå i stykker ?

Har igennem mange år arbejdet med tuning og chiptuning og det virker 99,5% af gangene. Det anbefales selvfølglig at få lavet en tuning der ikke er for hård mod motor, turbolader osv. Vi laver kun en chiptuning ud over anbefalinger hvis kunden har en ældre bil og selv er indforstået med at der kan være en risiko. 
Vi laver øko-tuning og alm. tuning som bare virker, det bliver afprøvet på rullefelt før og efter tuningen, turbo og alle andre dele vil have en levetid på samme som hvis bilen var orginal. 

Vil gerne have bilen standard igen - Kan jeg det ?

Hvis du skal sælge bilen og gerne vil have bilen "lagt standard" igen kan vi også nemt det. Vi gemmer den orginale datafil som vi udlæser fra din bil så vi nemt kan finde den frem igen. Prisen får sådan en omgang er blot 1 times arbejdsløn og så er du godt kørende igen med en standard bil. 

Special indkøring af motorstyring - Emulator

Da vi har stor erfaring med chiptuning tilbyder vi justering og programmering af orginal motostyring, vi har eks. erfaring med chiptuning af VAG 1.8T med og uden egas, BMW M50, Mercedes CL500 kompressor, osv osv. Du er meget velkommen til at kontake os for at høre om vi kan hjælpe med din bil. 

Special indkøring er hvor vi eks. bruger en emulator til at "trace" hvor der bliver læst data i motorstyringen, hverved kan vi se hvor vi skal ændre og korrigere datafelterne. Dette er en teknink som er noget mere krævende end en normal chiptuning. Derfor er prisen også lidt højere. 

Bemærk at det ikke er lovlig at få lavet chiptuning til biler der skal køre på "gaden", chiptuning må kun laves til motorsport. 

 

 

Sort by
Display per page
Rullefelt test

Rullefelt test

Få en rullefelt attest på din bil. Vi kan rulle biler op til 1000 hk.
kr 695,00 (DKK)
Eksempel på Chiptuning & OBD tuning - VW

Eksempel på Chiptuning & OBD tuning - VW

Chiptuning og obd-tuning af VW. Giver ca. 25 - 40% ekstra effekt samt bilen køre ca. 15 - 25% længere på literen. Chip tuning er især meget effektiv på diesel biler.
Ring for pris