Søg
var returnUrl = webHelper.GetRawUrl(Context.Request);
All Categories
    Menu Close

    Turbo information

    Turbo & turbolader 

    Herunder har vi samlet spørgsmål og information og turbo / turbolader. Hvordan man montere en turbo og evt. hvorfor den går i stykker. 

     

    Olietilgang og returløb på min turbo sidder ikke rigtig

    Hvis du er ved at montere en universal turbo og du ikke kan få returløb og tilgang for olie til at passe, kan du altid dreje den miderste del af turboen. Du kan også dreje udstødningsdele og trykhuset. Du skal blot løsne de bolte der sidder på trykhuset og udstødningshuset. Så kan du fri dreje alle 3 dele hver for sig. 

    Montering af vand og olie på univeral turbo

    Mange spørger: Hvordan skal jeg tilkoble olie og vand på min turbo? De fleste af de universal turbolader vi sælger er med både vand og olietilkobling. 

    Det er ofte sådan: 
    Oliereturløb er en flange hvor der er 2 bolthuller med 41 eller 51mm. imellem. hvor der er et hul i midten til olieretur.
    Olietilgang er en flange med 38mm. mellem hver bolthul eller en 12mm. banjobolt (Garrett ofte med UNF 7/16-20 gevind)
    Vand er ofte med 1/4 NPT gevind. 

    Husk ALTID at tilgang skal komme lodret ned i turboen med max. 10 graders hældning. Returløb skal min. være 14mm. indvendig diameter.

     

    Defekt turbo - Hvorfor går min turbolader istykker ?

    Der er flere muligheder for hvorfor en turbo går istykker. 

    Møtrik er faldet af på tryksiden af turboen

    Grunden til at møtriken på en tubolader kan falde af eller gå løs er pga. af manglende smørretryk. Det der sker er at turben løber med rigtig mange omdr. (Typisk over 30.000 omdr. pr. min.) Når den så mangler smørretryk bliver akslen lynhurtig rigtig varm og brænder sig fast i lejet - Stopper med det samme og derved går møtriken løs. 

    Manglende olietryk til turboen kan være fordi at slangen til turboen er stoppet til eller der er kommet skidt ned til turboens olietilgang via olieslangen. Hvis dette er sket er det meget vigtig at få renst motoren 100% igennem så der absolut ingen skidt er tilbage i motoren når du skal til at montere en ny turbolader. Vi anbefaler at skille motoren helt ad for at være sikker på at der ikke er noget skidt tilbage i motoren. Hvis ikke du gør det kan du bruge motorrens / motorskyl som hældes i motoren og lader den køre med det i, sammen med ny motorolie. Nærmere instruktion står på flasken. 

    Sådan ser en turbolader ud når møtriken er gået løs:

    Slør i akslen og vingerne går imod turbohuset

    Når der bliver slør i akslen på en turbo er det ofte fordi er der har været urenheder i olien. Dette slider rigtig meget på akslen og bøsningen. Når så der er gået noget tid bliver sløret så stort at det går imod turbohuset. Når det er kommet dertil bliver det meget dyere at renovere turboladeren.